Het Verhaal achter het ontstaan van Citrobag

 Het verhaal achter de adverteerder

Uit de Wijzer 1 van de 2CV club February 2020

CitroBag

Wie wel eens naar Citromobile of een andere Citroën-beurs is geweest kent CitroBag wel, gerund door Boude­wijn van den Bogaert. Citrobag maakt kwaliteitstassen, mappen en andere handige accessoires van daken van de 2CV en Dyane, en stoelzittingen van de DS, XM, 2CV en Ami. En natuurlijk kennen we CitroBag ook van de Kerstbaleend.

CitroBag begon zo’n 14 jaar geleden, nadat Boudewijn op een sportbeurs in München iemand tassen zag verkopen gemaakt van oude legerdekens. Thuis had hij veel oude materialen liggen die over waren gebleven na restauraties van verschillende Citroëns. Gevoelsmatig liet Boudewijn er bij een bedrijf in Zwitserland 7 tassen van maken en ging er mee naar een DS kofferbakverkoop in Alphen aan de Rijn. Na er een handvol van verkocht te hebben en veel enthousiaste reacties besloot hij: ik ga hier mee door.

Voor Citromobile - toen nog in de Veemarkthallen in Utrecht - liet Boudewijn een hele collectie maken via soci­ale werkplaatsen in Nederland. Met een vriend werd een stand gemaakt op de beurs en de verkoop kon beginnen. Het sloeg goed aan en CitroBag werd een vaste deelnemer aan Citromobile. Ook werden andere beurzen in Duits­land, Frankrijk en Zwitserland aangedaan.

Niets weggooien

Upcycling van materialen, noemt Boudewijn het. Het bete­kent zoveel als dat je niets weggooit, maar het hergebruikt door er een nieuw product van te maken. Boudewijn heeft het van zijn vader; die had onder het mom “Niets weggooi­en, misschien kunnen we het nog eens gebruiken” onder andere veel oude daken en stoelbekleding bewaart.

De liefde voor het merk Citroën komt ook bij zijn vader vandaan. Zijn vader reed alleen Citroëns. Van kleins af aan zat hij in een DS Break uit 1963. In zijn laatste jaren was zijn vader altijd aan het sleutelen. In het weekend werden Eenden en Dyanes van zoons en dochters liefdevol gerepareerd. Met een nieuwe dynamo en een volle tank kon de week weer aangevangen worden.

Boudewijns eerste eigen auto was een Visa, gevolgd door een Eend en een Dyane. Hij is zelf ook handig; op zijn 17e maakte hij van drie Eenden één. Momenteel heeft hij een aardige verzameling Citroëns; van een zelf opgeknapte DS21 injectie uit 1970, een Jumpy, een ZX, een Berlingo tot aan een DS21 Break halfautomaat die nog van zijn vader is geweest. Die DS21 Break was half kapot, werd voor onderdelen ge­bruikt, maar uiteindelijk toch weer tot leven gebracht. Iets snel wegdoen doet hij niet. Van wie zou hij het hebben?

Nieuwe ideeën

Boudewijn is altijd bezig met nieuwe ideeën. Hoe hij aan inspiratie voor nieuwe producten komt is vaak op basis van reacties en soms wat uitproberen. Maar inspiratie doet Boudewijn ook bijvoorbeeld op een brocante beurs in Frankrijk op waar hij leren postzakken met een oud logo tegenkwam. Gecombineerd met de stof van Eendendakjes levert het een mooie tas op.

Van een idee naar een nieuw product duurt doorgaans twee maanden ontwikkeltijd. In zijn huis heeft hij ruimte om materialen uit te zoeken en te snijden. Of het maak­baar is wordt samen met de ateliers en sociale werkplaat­sen uitgeprobeerd. Er worden eerst een paar samples ge­maakt voordat de echte productie kan starten.

Vanuit zijn ervaringen met CitroBag heeft Boudewijn een tweede onderneming gestart, gericht op de zakelijke markt. Onder de vlag BannerBag.nl helpt hij bedrijven met het upcyclen van oude reclamematerialen, waar weer tas­sen, sporttassen en andere producten van gemaakt wor­den in de huisstijl van het bedrijf.

Naast het recyclen van oude Citroën-stoffen is Boudewijn momenteel bezig met nieuw geproduceerde stoffen van nagemaakte bekleding die er niet meer is. Denk bijvoor­beeld aan de typische -bekleding van de SPOT-Eend.

Niet alleen op Citroën-beurzen en via de website www.ci­trobag.nl kom je CitroBag tegen, ook in Frankijk worden de producten inmiddels via drie locaties verkocht, Burton France Erik Verhaest en de kerstballen bij Cafe le Vidange bij Bram , Lien  en Puk in België  

Aanvulling: Mijn vader was bij leven stoffen fabrikant, het toeval wil dat ik een paar jaar geleden ook een beetje in zijn voetsporen ben gegaan en diverse kleuren en motieven Helanca Trivera uit de eind jaren 50 begin jaren 60 opnieuw heb laten maken. Deze werden gebruikt in de Citroen DS

© 2010 - 2020 CitroBag | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel